Tuesday 5 May 2015

[Vlog] Jiwa merana bila hanya tangan lancar berbicara



Video ini menggambarkan kehidupan seorang pemuda yang tipikal pada era teknologi ini.

11 comments:

  1. Pada pandangan saya, laman sosial seperti Facebook atau aplikasi sosial seperti Wechat hanya platform untuk interaksi sosial dan perkongsian maklumat bagi hubungan jarak jauh. Tidak salah untuk berborak menggunakan aplikasi dalam gadget-gadget tetapi sekiranya meluangkan masa bersama keluarga mahupun rakan-rakan, janganlah mata hanya memandang telefon sahaja. Namun, pada hakikatnya ini lah budaya masyarakat sekarang yang lebih mementingkan gadget berbanding orang yang ada di depan mata.

    Adakah ini salah teknologi? Tepuk dada Tanya lah selera. Setiap perbuatan didahului dengan pemikiran. Yang mempunyai otak dan akal fikiran bukanlah teknologi tetapi diri kita sendiri. Saya juga kadang-kadang terlalai dengan melayan rakan dia alam maya berbanding yang ada di depan saya sendiri.

    Setiap kelemahan diri kitalah yang perlu perbaiki dan bukan menuding jari mengelak dari kesalahan sendiri. Walau bagaimanapun, manfaatkanlah kemudahan teknologi kini dengan sebaik-baiknya.

    ReplyDelete
  2. Ternyata apa yang dipaprkan melalui video ini benar-benar berlaku dalam realiti kerana kadang-kadang saya merasakan bahawa diri saya juga salah seorang yang terjerat dalam dunia kecangihan teknologi.
    Penggunaan laman sosial ini memberi satu ketenangan apabila tiada seorang pun yang memahami keadaan atau situasi kita waktu itu. Keadaan ini menyebabkan saya lebih lalai dengan dunia saya sendiri. Namun, saya menyedari bahawa dunia seperti ini tidak menjanjikan apa-apa dan saya mula sedar betapa pentingnya komunikasi yang sebenar iaitu antara manusia bukan sahaja dengan berantarakan laman sosial semata-mata. Oleh itu, saya cuba menjauhkan diri dari menggunakan laman sosial serta mengisi masa saya dengan aktivi-aktiviti kebudayaan, riadah dan meluangkan masa dengan rakan-rakan.
    Wahai rakan-rakanku sekalian sebelum terlambat dan hanyut dalam dunia teknologi ini kita harus sedar dan ambil tahu mengenai keburukannya terhadap diri kita.Janganlah kita hanya melihat teknologi kini semata-mata dari kebaikannya sahaja.

    ReplyDelete
  3. Video memaparkan tentang kehidupan seseorang yang sangat ketagih terhadap gajetnya.

    Sebagai seorang pelajar, kita terpaksa bergantung dengan gajet dalam kehidupan seharian untuk mempermudahkan kita. Sebagai contoh, aplikasi WeChat, WhatsApp dan Facebook membantu kita untuk berkomunikasi dengan cepat dan mudah. Malah, melalui perisian ini juga kita boleh mengadakan perjumpaan secara online dan berbincang mengenai tugasan tanpa perlu berjumpa.

    Namun demikian, setiap yang baik pasti ada buruknya. Sekiranya gajet-gajet ini digunakan secara berlebihan, sudah tentu pengguna akan leka terhadap dunia di sekelilingnya. Nasihat kepada mereka yang boleh dikategorikan sebagai seorang yang ketagih di luar sana agar mereka mengurangkan kadar penggunaan gajet kerana ketagihan bukan sahaja memberi kesan terhadap gaya hidup sosial, tetapi turut mempengaruhi kesihatan kita.

    ReplyDelete
  4. Hai Inphiniti..

    Kewujudan teknologi masa kini mampu mengurangkan beban dan memudahkan proses komunikasi masyarakat. Wechat, wassap, line dan paling popular sekali adalah laman sosial facebook. Mustahil kita tidak tahu menggunakannya. Bagi saya, sangat mudah kita menerima maklumat dengan melakukan perbincangan melalui teknologi ini. Walaupun tidak bersemuka tetapi kita boleh menggunakannya sebagai komunikasi tanpa bertemu secara muoa ke muka.

    Namun, jika dilihat golongan remaja khusunya hari ini bersikap terlalu bergantung sepenuhnya dengan teknologi sehingga mengabaikan pengaruh persekitaran mereka. Sebagai contoh, tidak berinteraksi dengan orang lain, melakukan kerja dengan menghadap teknologi sahaja dan sebagainya. Bukankah ini akan menyebabkan kita menghadapi masalah sosial?

    Kesimpulannya, kehadiran teknologi masa kini bukanlah beban yang memudaratkan. Gunakan sebaik mungkin bila perlu Untuk kepentingan kita sendiri. Sekian.

    ReplyDelete
  5. It is the common phenomenon that happened in whole over the world where people prefer to communicate through their phone instead of communicate in face to face. Although they had gathering with friends and all people are sitting around the table, we can observe that most of them will look at their phone and chat with somebody else. It actually can cause loneliness to people if they are relying too much on smart phone. They will had less socialisation and communication with people in offline and they will also turn out to be less confidents to talked to someone in face to face especially those with higher position who hold the power.

    Nowadays, people are too relying on smart phone. Almost everyone in the society had at least one smartphone. They need smart phone from start of the day until end of the day. If smart phone are away from them, they will become lonely and they do not know what to do for the whole days. They use smart phone to contact someone, calculate, view Facebook, make notes and etc. It can be summarized that their daily activities are all related to their smart phone. So, it cultivate their habit to hold and depend on their smart phone for everything.

    As conclusion, people should control their smart phone instead of being control by their smart phone.

    ReplyDelete
  6. Kini, gadget merupakan satu keperluan seperti yang ditunjukkan dalam video tersebut. Hampir setiap orang memiliki gadget dalam kehidupan seharian. Dalam kecanggihan media baru, kini gadget sudah menjadi keperluan yang utama terutama golongan remaja/belia.

    Punca utama berlaku ketagihan gadget adalah kesan daripada kewujudan media sosial seperti Facebook, Wechat, Wassap dan sebagainya yang membuatkan orang ramai berhubung dengan mudah. Kewujudan media sosial telah banyak mengubah komunikasi manusia. Masyarakat kini lebih gemar menggunakan menggunakan media sosial untuk berhubung meskipun dalam jarak yang dekat. Pada pandangan saya perhubungan secara bersemuka adalah lebih baik berbanding berhubung melalui laman social. Apabila bersemuka, kita lebih mengenali hati budi orang tersebut berbanding dengan hanya berhubung melalui media sosial.

    Kita juga tidak seharusnya terlalu ketagih menggunakan gadget. Kita haruslah lebih kerap begaul secara bersemuka dengan rakan-rakan mahupun orang ramai kerana mampu meningkatkan keyakinan diri kita. Kita tidak seharusnya mementingkan orang di hadapan kita semasa berkomunikasi dan bukannya melayan komunikasi melalui media sosial.

    Teknologi media baru sememangnya memberi banyak manfaat kepada kita, namun kita harus bijak menggunakannya supaya tidak memberi kesan yang negatif kepada diri dan persekitaran sosial.

    ReplyDelete
  7. This vlog has successfully shown how the new technology taking over a normal person’s life. From this video above, we found that the main character always holds her phone or gadget anyway. I believe this phenomenon actually happened in many people’s life.

    Life before the smartphone, people only can snap photos only if they have the camera. When people go travelling, they use their camera, enjoy taking photo with friends, print out the photo and keep it in the album as a hard copy. People share their album, leafing through the album together, chit chatting and discussing the good memories together.

    Life after smartphone, people enjoy selfie from the smartphone, they don’t have to print out the photo, their uploaded photos on the social networking website and their friends only looking through the photo album on social networking website, in an electronic form. They only discuss the good memories in the comment box, and click the like button if they love the photos.

    See the difference? New technology reduced the chance of building strong bonding relationship between our friends and family by verbal communication. This situation is hard to avoid. However, we cannot blame the new technology. I hope people can use the new technology wisely and do not become the one in the video.

    ReplyDelete
  8. Hai Inphiniti!

    Jiwa merana bila hanya tangan berbicara. Video yang telus dimana tanpa kita sedari, kedatangan media baru mewujudkan satu lagi jenis manusia atau golongan masyarakat ini. Seperti yang diberitahu oleh pelakon dalam video ini, beliau bergantung sepenuhnya dengan gadget. Bangun tidur sehinggalah sebelum tidur beliau mencari dan menggunakan gadget beliau. Video ini adalah salah satu contoh yang sebenarnya berlaku di dunia realiti.

    Maka, melalui ketagihan gadget ini juga wujudlah penjenayah-penjenayah siber yang mana terbukti di Amerika Syarikat, seorang anak sanggup meracun ibunya kerana sebuah Iphone. Kes pelajar sanggup menikam cikgunya sehingga mati kerana telefon bimbitnya dirampas pula berlaku di China. Kes-kes ini adalah contoh kepada ketagihan gadget sehingga segelintir masyarakat tidak dapat mengawal diri daripada melakukan jenayah hanya kerana gadget semata-mata.

    Sama juga seperti pelakon dalam video ini, beliau merasa sunyi kerana hanya hidup dalam dunia alam maya beliau. Beliau mempunyai kawan namun beliau masih merasa sunyi kerana kurang bersosial secara realiti. Makan, berbual bahkan waktu belajar juga masih melayan gadget.
    Pada pendapat saya, kebergantungan hidup terhadap gadget ini dapat diatasi oleh individu tersebut. Sebenarnya, kewujudan internet menambahkan lagi perlambakkan gadget dan media baru. Maka, hal ini boleh diatasi dengan kurangnya penggunaan internet. Kesimpulannya, ia bermula dari diri sendiri. Takkan merana bila mulut juga berbicara.

    ReplyDelete
  9. Secara jujurnya, kehidupan saya pun lebih kurang sama dengan pelakon dalam video tersebut. Saya tidak dapat menafikan kepentingan teknologi baharu dalam kehidupan saya. Saya memerlukan gajet gajet digital saya untuk melakukan pelbagai tugasan.

    Selepas menonton video ini, saya mula berfikir sama ada saya telah dikuasai oleh teknologi baru. Namun, saya perasan, sekiranya saya tidak menggunakan teknologi sedemikian, saya tidak dapat berkomunikasi dan mejalankan tugasan! Bayangkan saya tidak dapat hantar fail kepada kawan saya melalui Facebook, dan tidak dapat mencari maklumat dalam internet serta tidak mampu berbincang dengan kawan-kawan mengenai kerja ini.

    Oleh itu, saya rasa penggunaan teknologi itu ialah sebahagian daripada gaya hidup moden. Penggunaan teknologi bukan benda jahat yang didatangkan oleh manusia, tetapi pembangunan dalam dunia IT yang bertujuan untuk menolong kehidupan manusia. Oleh itu, kita harus belajar menggunakan mereka dengan lebih bijak.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Pada pandangan saya, laman sosial atau SNS sangat melalaikan. Sebagai contoh, apabila salah seorang rakan telah memuatnaik gambar atau status baru di Facebook, kita cenderung untuk meninggalkan komen dan komen pada gambar atau status tersebut berterusan apatah lagi bila ramai rakan-rakan lain juga turut meninggalkan komen.

    Selain itu, aplikasi seperti Wechat, WhatsApp, Beetalk, LINE dan sebagainya juga merupakan faktor mengapa masyarakat kini lebih banyak meluangkan masa dengan telefon pintar masing-masing walaupun sedang berhadapan dengan rakan-rakan atau ahli keluarga.

    Mengikut kajian yang dijalankan oleh pengkaji dari luar negara mendapati golongan yang gemar untuk meluangkan masa di alam maya berbanding dunia realiti merupakan individu yang terdiri daripada golongan yang kesunyian.

    ReplyDelete